Enhedslisten Lejre’s valggrundlag

Kommunalpolitisk program 2021

INDHOLD

INDLEDNING
KLIMA, NÆRMILJØ OG NATUR
PLADS TIL MERE FRI OG VILD NATUR
IKKE MERE KULSTOFGÆLD
NUL-EMISSION I 2040
CO2-NEUTRAL ENERGIFORSYNING I 2040
FOREBYGGELSE AF RØGLOMMER I KOMMUNEN
LANDBRUG
KOMMUNNEPLAN OG BOLIGPOLITIK
TRAFIK
FLERE CYKELSTIER
KOLLEKTIV TRAFIK SOM ALTERNATIV TIL ØGET BILTRAFIK
FLERE ELBILER PÅ VEJENE
BØRN OG UNGE
TRYGGE OG GODE DAGSINSTITUTIONER
OVERGANG TIL SKOLELIVET
FORVALTNINGENS ANSVAR
SKOLE OG FRITID
SOCIAL-, SUNDHED- OG ÆLDREOMRÅDET
NEDSÆTTELSE AF RÅD FOR SOCIALT UDSATTE
SOCIALPSYKIATRIEN
ET AKTIVT OG LIGEVÆRDIGT LIV
MANGFOLDIGHED OG MEDMENNESKELIGHED
LIGESTILLING
KØN OG SEKSUALITET
ARBEJDSMARKED, UDDANNELSE OG ERHVERV
UDDANNELSESKLAUSULER
ERHVERVSPOLITIK
KULTUR OG FRITID
BORGERINDDRAGELSE
ØKONOMI

INDLEDNING

Enhedslisten (Liste Ø) adskiller sig fra de fleste øvrige partier ved, at vi vil medvirke til at ændre samfundet til et socialistisk demokrati, der er økologisk bæredygtigt. Det kan ikke gennemføres uden bred og demokratisk folkelig deltagelse. Dette progressive perspektiv er vigtigt at holde fast i – også i Lejre Kommune.

Vi arbejder i Lejre Kommune for mere borgerdemokrati, lige muligheder for alle, mere bæredygtighed i kommunen og mere lokal biodiversitet. Både kommunalt, nationalt og internationalt vil vi arbejde for opfyldelsen af FN’s verdensmål og Paris-aftalens mål på klimaområdet.

Enhedslisten har derfor valgt en kommunalbestyrelsesgruppe, der har en bred og mangfoldig politisk profil og som er parat til både at lytte og svare på spørgsmål om klima, teknik og miljø såvel som hele socialområdet, hvor vi ønsker at fremme en mere aktiv og borgernær socialpolitik bl.a. omkring vores skoler, ældreområdet og vores mest udsatte borgere som fx brugere af psykiatrien og vores flygtninge. Vi vil være dem, som kæmper for lokal ligestilling, både når det gælder klima og socialpolitiske områder.

I kommunalbestyrelsen vil vi være proaktive, sætte dagsordenen og være i offensiven med svar, der adskiller sig fra de andre partiers. Vores politiske dagsordener bærer vi ind i kommunalbestyrelsen på baggrund af dialog med vores medlemmer, lokale bevægelser og brugerorganisationer. Borgerinddragelse og medbestemmelse omkring Lejres udvikling og fremtid er en kerneopgave for os, som vi vil prioritere højt. Vores kommunalbestyrelsesmedlemmer vil arbejde sammen med vores medlemmer og sympatisører, og vi vil i det hele taget tilstræbe at involvere borgere, brugergrupper og sympatisører i grundlaget for de beslutninger, der bliver truffet i kommunalbestyrelsen på alle niveauer.

Politisk betyder det, at vi i Lejre Kommune i næste valgperiode fortsat vil arbejde for bedre vilkår for de dårligst stillede, retfærdighed for alle og en folkelig inddragelse af borgerne i alle væsentlige beslutninger. Bedre sociale vilkår og lige muligheder i en kommune som Lejre, hvor både mænds og kvinders indkomst ligger langt over det nationale gennemsnit, kan udjævnes over den offentlige service. Den største opgave fremover er, at Lejre bliver en forgangs-landkommune, hvor aktiv såvel som passiv klimatilpasning i forhold til Paris-aftalen og regeringens 2030-mål skal have højeste prioritet i forhold til by- og boligudvikling, energiforbrug- og -renovering, landbruget og ikke mindst biltrafikken, der er den store synder som CO2 udleder i kommunen.

Vi vil også modvirke arbejdsløshed, stå for en humanistisk flygtningepolitik, fremme bæredygtig erhvervsudvikling, udvikle innovative skoler, foreslå sociale og kreative institutionstilbud, medvirke til et levende og spændende kulturliv, udvikle en omsorgsfuld og inddragende ældreomsorg og ældre-aktivitet og måske vigtigst af alt, fremme demokratisk borgerdeltagelse i det politiske liv – dette sidste hænger uløseligt sammen med vores endemål: det optimale og bæredygtige demokratiske samfund med lige muligheder og rettigheder for alle.

Alt dette og mere til vil vi uddybe i det følgende kommunalpolitiske program.

KLIMA, NÆRMILJØ OG NATUR

PLADS TIL MERE FRI OG VILD NATUR

Biodiversitets- og klimakrisen er gensidigt forbundne og forstærker hinanden. Derfor bliver vi nødt til at give den vilde natur plads og prioritet. Enhedslisten ønsker, at 20 % af Danmarks areal skal udpeges som naturzoner, blandt andet ved statsligt opkøb af private jorder + øget støtte til private aktører, som ønsker at omlægge dele af deres arealer til vild natur. Sådan skal det også være i Lejre Kommune.

En mangfoldig natur er vores livsgrundlag. Naturen er under hårdt pres, og det går hårdt ud over biodiversiteten, som står for de økosystemer, som stabiliserer vores jord. Arterne er afhængige af hinanden, og hvis nogle arter forsvinder, er hele økosystemet i fare. Pesticider og kunstgødning er nogle af de store synder, når det handler om udryddelsen af insekterne, sommerfugle osv. Derfor støtter Enhedslisten, at landbruget bliver lagt om til økologisk drift til gavn for biodiversitet og vores rene drikkevand.

Vi ønsker mere vild natur på kommunale fællesområder og i private haver. Der skal skabes vildere og rigere natur på kommunale områder, fx græsplæner, stisystemer, grøftekanter og vejsider. Græsslåning bør indstilles, der etableres småbiotoper, sås vilde frø og plantes vilde planter, etableres jordvolde og insektvolde. Landsby-laugene og private borgere skal fortsat informeres, motiveres og engageres til at skabe mere vild natur i de private haver.

Lavbundsjordene, som står for halvdelen af landbrugets CO2 udledning, skal igen frigives til naturen. Lige nu er 10 km vejkant udvalgt i Lejre Kommune til at blive drevet biodiversitetsvenligt, men det er for lidt til at skabe sammenhængende korridorer til at vilde dyre kan færdes fra et habitat til det næste. I hele Lejre Kommune er der udpeget 15 områder til mere naturvenlig drift med 2 årlige høslet og opsamling af biomasse. Også her skal der gøres mere, f.eks. med beplantning af buske og træer, som er afgørende til formering og næring til insekter og sommerfugle. Og så skal der installeres kvæghegne, stenbunker og vandhuller til gavn for den vilde natur.

Private jordlodder kan også være levested for vores fauna og flora, men der mangler stadigvæk viden og mod til at forandre græsplænerne fra grønne ørkener til levende biotoper.

Kommunen kan derfor stille grønne konsulenter til rådighed, eventuelt gartnere fra vej og park, når der frisættes arbejdstimer, når de grønne arealer ikke længere bliver slået intensivt, og som kan rådgive borgerne til at omlægge haverne til større biodiversitet.

Derfor vil Enhedslisten prioritere at sikre mere viden om vores natur. Bl.a. bør børnene fra børnehavealderen blive introduceret til viden om vilde planter og vores vilde dyreliv. Ligeledes skal mindst 20% af kommunens jorder udlægges til biodiverse områder.

IKKE MERE KULSTOFGÆLD

Både for husholdninger, centrale og decentrale værker, der brænder stamtræ (ses på årringene) gælder, at de fra dag nul stifter en kulstofgæld i form af CO2, der ikke forsvinder gennem den forventede efterbevilling: Nye træers optagelse af CO2 sker alt for langsomt, så også de danske skove er ved at tippe fra netto at optage til netto at frigive CO2. Dette sker oveni en århundrede varende opbygning af alt for store CO2-koncentrationer i atmosfæren (badekarret er for længst ved at flyde over). I stedet for afbrændingen er der brug for hurtigst muligt og overalt at afdrage kulstofgælden ved at fremme hurtige og store reduktioner.

NUL-EMISSION I 2040

Lejre Kommunes klimaplan 2020-50 sigter – hvad angår udledning af drivhusgasser mod ”nettonul-udledning inden udgangen af 2050”. Vi ønsker nul emission og ikke nettonul. Tvivlsomme kompensationer beskytter ellers forurenerne, f.eks. med tvivlsomme forsikringer om fremtidig skovvækst. Dennes forventede opsugning af CO2 er truet, jo mere også de nordlige skove ligesom Amazonas tipper til netto-frigivelse af CO2. Derfor er det hul i hovedet at bruge en forældet regnskabsmåde fra Kyoto-processens opstart i 00’erne til at sætte skorstens-udledningerne af CO2 fra al slags biomasse til nul. Dette komplicerer vejen til den tilstræbte klima-neutralitet af kommunernes el- og varmeforsyning, som skal beregnes på en retvisende måde. Husk at: Klimaet forhandler ikke.

CO2-NEUTRAL ENERGIFORSYNING I 2040

I Lejre Kommunes Klimaplan er der gode initiativer for at reducere energiforbruget i bygninger og til at øge produktionen af vedvarende energi efter nedlæggelsen af olie- og gasfyr op til 2030 for at sikre en grøn omstilling. Enhedslisten ønsker at udbrede kendskabet og brugen af Termonet ifm. varmepumpebaserede landsbyløsninger. Det vil både give en bedre effektivitet og mindre støj, ligesom at det kan hjælpe til decentralisering af forsyningen og dermed sikring af landsbyerne.

Herudover er det uklart, om biomasse i den nuværende klimaplan regnes som vedvarende energi. Enhedslisten vil arbejde for at forbyde langvarig afbrænding af skovbiomasse. I Lejres grønne omstilling skal det især forhindres, at nedlagte olie- og gasfyr erstattes af brændekedler, der forurener omgivelserne endnu mere end brændeovnene gør. Enhedslisten foreslår derfor, at der skal kommunale tilskud til for at hjælpe lavindkomstgrupper til installering af ren vedvarende energi.

FOREBYGGELSE AF RØGLOMMER I KOMMUNEN

Lejre Kommune har siden 2010 haft en forskrift for brug af ovne til fastbrændsel. Ifølge den, kan kommunen kræve, at ovne ikke må bruges under særlige vejrhold. Kommunen kan forbyde brug af ovne til fast brændsel, hvis terræn, placering og højde af bygninger, træer, skorsten mv. gør området uegnet til brug af den type ovne. Enhedslisten foreslår, at disse hensyn til omgivelser og vejrforhold i langt højere grad bliver anvendt, da røgen er sundhedsfarlig.

LANDBRUG

Enhedslisten vil kæmpe for, at Lejre Kommune skal indtage en mere markant rolle for at bidrage til den grønne omstilling, ved at bidrage til meget mere vild natur i private haver, på kommunale jorde og ved at landbrugsjord tages ud af drift.

Vi ønsker mere økologi, mere skov og mere vild natur. Kommunal jord, bynær jord og lavtbundsjorde skal tages ud af drift og omlægges til vilde enge og vild skov. Alt tilbageværende landbrugsjord skal drives økologisk. Her skal Lejre Kommune i samarbejde med Økologisk Landsforening fortsat tage en aktiv rolle med henblik på at rådgive lodsejere og landmænd om mulighederne for at omlægge til økologi. De offentlige køkkener skal støtte op om initiativet ved så vidt muligt at købe økologiske råvarer produceret indenfor kommunegrænsen.

Enhedslisten vil fortsat medvirke til, at flere landbrug får øjnene op for den økologiske plantebaserede produktion, som kan være med til at fastholde vores image som ”Lejre, den økologisk kommune, Københavnernes køkkenhave”.

Lejre Kommune skal i samarbejde med Landbrugsstyrelsen tage initiativ til en multifunktionel jordfordeling. En jordfordeling skal sikre, at sårbar landbrugsjord tages ud af drift, at drikkevand beskyttes og at øvrige jordlodder kan drives af landmænd, som ønsker at drive jorden økologisk.

Initiativet betyder også, at skovdrift og anden kommerciel drift i offentlige skove nedlægges, og at de kommunale jorde, der i dag forpagtes ud som landbrugsjord, skal tages ud af drift. Der kan skabes offentlig eller delvis offentlig adgang til de vilde enge og vilde skove, der er taget ud af drift som landbrugsjord. Enhedslisten støtter op om Naturstyrelsens genopretningsplan for Bistrupskovene.

En vigtig ting for både klimaet og jordens frugtbarhed er at fremme dyrkningsmetoder, der tilbagefører og beriger jordens indhold af kulstof. Det vil forbedre jordens struktur og øge dens indhold af humus. Den bedste landbrugsmetode til at opnå dette er permakultur, som er den mest klimavenlige økologiske dyrkningsform. I permakulturen arbejder man med naturen og lægger vægt på at bevare muldjordens beskaffenhed og indhold af kulstof. Det er en pløjefri dyrkningsmetode, hvor man beskytter jordens mikroliv og svampemyselier. Enhedslisten vil arbejde for at fremme denne dyrkningsform.

Der skal være mulighed for, at lokale fællesskaber kan drive fælles gartneri med økologiske grøntsager på kommunale arealer, som ikke bliver benyttet i dag. Det kan også fremme fællesskaber gennem fælles produktion, fællesspisning, der kan være en stor del af lokale landsbyfællesskaber.

KOMMUNNEPLAN OG BOLIGPOLITIK

Enhedslisten er klart indstillet på at sætte foden på bremsen, når det handler om byudvikling i de største byområder i Lejre Kommune. Vi skal have styr på trafiksikkerhed, tilgængelighed, plads til os alle og ikke mindst implementering af klimaplanen, inden yderligere nye områder tilgår kommuneplan2021.

Kommuneplan 2017-2028 har områder i sig, som betyder udbygning, og der er rigeligt pres på. Vi kræver en kompetent og serviceorienteret planafdeling i kommunen i stedet for dyre konsulenter udefra til at forestå planarbejdet, så kommunen beholder viden og borgerne kan få en ordentlig service og kommunikation med Lejre Kommune.

Vi ønsker fremover, at kommunalbestyrelsen tager særligt hånd om ældre, unge og single-familier, så det bliver muligt for så mange borgere som muligt at kunne blive i Lejre kommune på trods af en ændret livssituation.

Det betyder absolut ikke, at al udvikling skal sættes i stå, men at arbejdet med den kommende kommuneplanrevision bliver en tænkepause. Den tid kan vi så bruge til at forbedre by- og boligområder med energirenovering, færdiggørelse vores trafikale efterslæb, cykelstier og støjdæmpning.

I kommuneplanrevisionen ønsker vi at være forsigtige og tage hensyn, der skal sikre en ordentlig faglig og politisk behandling af de mange input og forslag, som er kommet fra borgere i landsbyer og større byområder. Vi har lyttet og vi ved, at de mennesker, der bor i områderne, kender til områdernes hverdage og har bidraget med rigtig mange gode forslag og bekymringer, som har sat ekstra fokus på fremtidens by- og landsbyudvikling. Sådan skal det også være fremover.

Vi vil forhindre en yderligere by-spredning, så vi ikke, inden for en 10-20-årig periode, har langt færre landsbyer end i dag.

Vi ønsker ikke flere lokalplaner, inden den nye kommuneplan er vedtaget. Det skal først og fremmest handle om behovet for byplaner for Hvalsø, Kirke Hyllinge og Lejre By, hvor byerne skal gøres mere bymæssige, grønne og gladere. Hvis der skal være mere byudvikling, vil vi fremme planlægning af billige, bedre og almennyttige boliger med mindre parceller og udstrakt beboerdemokrati.

I Lejre skal det kommunale byggeri opføres certificeret, og bygningsreglementet skal benyttes som en løftestang for det private og almennyttige boligbyggeri. Vi vil mindske materialeforbruget betydeligt og give plads til andet end bygninger. Vi er inspireret af de mange eksperimenter med “Tiny Houses”.  Boligpolitikken skal være med til at promovere løsninger, hvor boligkvadratmetre gives til fælles aktiviteter og giver mulighed for mødesteder, natur og kreativitet.

Bygherrer i Lejre Kommune skal mødes med krav om at skabe sådan en sammenhæng til gavn for både den klimamæssige og den sociale bæredygtighed. Lejre Kommune skal fremme etableringen af fællesskabsbaserede boliger.

TRAFIK

Lejre Kommunes klimaplan skal præge samtlige politikområder og især vedr. transport og trafik, idet C02-udledninger fra transport er den største post i Lejre Kommunes klimaregnskab.

FLERE CYKELSTIER

Derfor prioriterer Enhedslisten både i folketinget og lokalt forholdene for cyklisterne højt. Folketinget har afsat 2 milliarder til investeringer i cykelfremme og cykelinfrastruktur. Dette skal Lejre Kommune aktivt tage del i.

Vi vil sikre skolebørn en sikker skolevej og også gøre det nemmere for flere danskere at tage cyklen på arbejde. For rigtig mange borgere, også på landet, vil faktisk gerne tage cyklen, hvis det er sikkert og infrastrukturen er til det. Vi kan samtidig se, at flere og flere køber en el-cykel og cykler længere, når der er gode cykelstier, også på landevejene. Cykelstier har altså et kæmpe potentiale til at gøre cyklen til et attraktivt og klimavenligt alternativ til bilen i hele Danmark.

Når vi gør det nemmere for flere borgere at tage cyklen, så er det ikke kun godt for klimaet, det gavner samtidig folkesundheden og modvirker trængslen på vejene. Men der er desværre fortsat mange børn, som cykler på stærkt trafikerede veje til og fra skole og samtidig kan vi se, at der vil komme over en halv million flere biler på de danske veje frem mod 2030. Denne udvikling vil også komme til at præge Lejre Kommune, hvis regeringen og lokale partiers ønske om en Kattegat-forbindelse og udvidelse af Holbæk-motorvejen bliver gennemført mod vores vilje. Vi mener, at flere borgere skal opleve cyklen som et reelt grønt alternativ til at holde i lange bilkøer. Enhedslisten vil derfor kæmpe for, at der fortsat investeres massivt i at udbrede cykelstinettet.

KOLLEKTIV TRAFIK SOM ALTERNATIV TIL ØGET BILTRAFIK

Regeringen har desværre fortsat fokus på bilen, som det primære transportmiddel. Det kan blandt andet ses på de milliardstore investeringer i motorveje som et flertal i Folketinget har besluttet. Vi mener, at der ikke er behov for at booste mere biltrafik, men i stedet lave en visionær og fremtidssikret mobilitetsplan for Danmark, hvor klimaet er i højsædet. I de sidste 60 år har regeringer i Danmark forsøgt at bygge os ud af trængselsproblemerne på vores veje, men problemet er kun blevet værre. Derfor er der brug for en helt ny tilgang, som afspejler det store fokus, vi skal have på miljø, natur og ikke mindst klima.

Miljøproblemer fra biltrafikken er også støjproblemer, og Enhedslisten i Lejre Kommune vil fortsat arbejde for at reducere biltrafik og bilernes hastighed på de kommunale veje. Vi ønsker fortsat større fokus på den kollektive transport. Borgerne udenfor de store byer skal fortsat have et alternativ til bilen.

FLERE ELBILER PÅ VEJENE

Det betyder ikke, at vi i Enhedslisten er modstandere af biler. Ikke alle borgere, der bor i Lejre Kommune, kan i dag klare en travl hverdag med arbejde og børn med offentlig transport, så bilen er nødvendig, men klimaet kræver jo, at vi bruger en anden type biler.

Vi har ikke alle fra i morgen råd til at købe en Tesla, men udviklingen af nye, billigere og mere langtrækkende elbiler går stærkt, og får vi dem gjort attraktive via et anderledes afgiftssystem, kommer der formentlig også et brugtbilmarked med dem i løbet af få år. Til det er der brug for politisk handling, der presser bilproducenterne og energisektoren til at ændre spor. Markedskræfterne og det individuelle forbrugsvalg kan ikke redde klimaet. Så ikke flere abstrakte klimamål og skåltaler, men handling og konkrete tiltag her og nu! Det vil vi også arbejde for i kommunalbestyrelsen.

Endelig: el-biler er heller ikke en endelig løsning og der er også ulemper ved deres produktion, drift og transporten med dem, som ikke er klima- og miljøvenlige.

Derfor vil vi som parti og med alliancer i kommunalbestyrelsen arbejde for at overbevise Folketinget om, at afgifterne for at køre i benzin og dieselbiler – højere registreringsafgift, højere benzinpriser og gerne vejafgift særligt i de store byer – ikke skal ryge i statskassen. Det kunne være 20.000 i skrotpræmie for den gamle benzin- eller dieselbil.

Elektrisk drevet kollektiv offentlig transport og cyklisme i så vid udstrækning som muligt er vores endemål.

BØRN OG UNGE

Enhedslisten i Lejre, ligesom Enhedslisten i hele landet, har fokus på kommunens børn som vores fælles ansvar og vores vigtigste ressource. Lejres unikke position i udkanten af hovedstaden med noget af Sjællands smukkeste og sjældne natur tiltrækker mange børnefamilier og trenden ser ud til at fortsætte i de kommende år. Derfor skal vores børneinstitutioner være velfinansierede, ordentligt vedligeholdt og bemandet med kompetente personale med mulighed for udvikling. Folkeskolerne, daginstitutionerne samt tilbud til kommunens ungdom skal drives med reelle bruger- og forældreinddragelse, hvor principperne om nærdemokratiet, inklusion og gennemsigtighed skal være i centrum.

TRYGGE OG GODE DAGSINSTITUTIONER

Børn skal sikres et sundt og trygt miljø, med gode fysiske rammer, med plads til udfoldelse og kreativ leg. Voksne skal sikres et godt arbejdsmiljø, hvor man, selv ved sygdom blandt personalet, kan opretholde en god normering – og her skal minimumsnormeringer altid overholdes. Ikke på kunstig vis, hvor fx vikarerne og sygemeldte tælles med i statistikken, men hvor faste uddannede pædagoger repræsenterer hovedparten af personalegruppen – her henviser vi til BUPL’s ’omsættertabel’, ikke Danmarks Statistik.

Kommunens børn fortjener de bedst mulige forudsætninger i deres tidligere år med faglig velkvalificerede medarbejdere der har fokus på den enkelte i samspil med kollektivet. Der skal satses langt mere på at give lige muligheder til alle børn uanset baggrund. Børnene skal lære at klare sig selv, mens de udvikler sociale kompetencer og kan indgå i fællesskabet. Pædagogerne i alle daginstitutionerne skal have mulighed for regelmæssige kompetenceløft, og Enhedslisten Lejre vil kæmpe for midler til efteruddannelse og kursusvirksomhed er til stede. Flere pædagogmedhjælpere skal tilbydes at tage en pædagogiske assistent uddannelse, så det faglige niveau øges. Lejre Kommune har råd, og det er ikke her vi skal spare.

Til dagplejerne i Lejre Kommune skal vi sikre, at de får støtte til deres arbejde, der understøtter Lejres lokalsamfund. Adgang til kvalificerede sparring hos dygtige pædagogiske konsulenter, mulighed for at møde hinanden på tværs og regelmæssige kurser og kompetenceudvikling.

OVERGANG TIL SKOLELIVET

Børnehaveklasseledere og daginstitutioner skal have styrket deres samarbejdsflader, så overgangen fra børnehaven til skolen er så smidig og tryg som muligt. Enhedslisten vil kæmpe for at styrke forvaltningens ressourcer, så evt. udfordringer fanges i tid. Kommunens skoler og børnehaver skal have ressourcerne til at sikre et effektivt overlap bygget på dialog, genkendelighed og vidensdeling mellem parterne. Støttebehovene for den enkelte i børnehaverne forsvinder ikke, når barnet starter i skolen, så det tværfaglige samarbejde skal være på plads.

Kommunikationen mellem ledelsesteams, pædagogerne, børnehaveklasseledere, pårørende og eventuelt sagsbehandlere skal være rettidig og effektiv, så børnene får det bedst mulige start. Jo mere vidensdeling omkring det enkelte barn jo bedre muligheder er der for forebyggelse og planlægning. Enhedslisten vil prioritere, at der videreudvikles på dette område, så brobygningen i denne meget vigtige del af barnets liv er faglig fundereret.

Herudover har Enhedslisten i Lejre fortsat særligt fokus på samarbejde med og inddragelse af forældrene for at sikre en rigtig prioritering af ressourcer og økonomi, i både skoler og daginstitutioner.

FORVALTNINGENS ANSVAR

Kommunens forvaltning og håndtering af børne- og familiesager spiller en afgørende rolle som sikkerhedsnet for de mest sårbare borgere i Lejre. Det er veldokumenteret, at sagsbyrder i sociale sager er alt for høje mange steder, og socialrådgivere er under enormt pres. Enhedslisten vil arbejde for, at arbejdsvilkårene for denne faggruppe prioriteres og finansieres, så kommunen sikrer kontinuitet og opfølgninger. Socialrådgivere skal have de bedste arbejdsvilkår, herunder kompetent ledelse og mulighed for supervision og kompetenceudvikling. At investere her, ligesom med lærere og pædagogerne, vil gøre Lejre kommune til en attraktiv arbejdsplads, hvor man værner om sine medarbejdere, og de har gode muligheder for at udvikle sig.

Komplekse og udfordrende sager har brug for en forvaltning med fokus, vision og stabilitet. Kommunens samarbejde om sociale sager på tværs af daginstitutioner, skoler, integration og fritid bliver afgørende for Lejres børn, og Enhedslisten vil arbejde for at sikre, at det prioriteres.

SKOLE OG FRITID

Den nysgerrighed og lyst til at lære, som børn møder op med på den første skoledag, skal folkeskolen være i stand til at fastholde. Skoledagene skal for børn og lærere være fulde af oplevelser og glæden ved sammen at finde og forstå.

’At turde satse’ er Lejre Kommunes nye skolevision. Det er et rigtig godt fundament, men kommunen tildeler reelle ressourcer og økonomi af til at prioritere og løse opgaven. Dette gælder ikke kun på kort sigt, men i lige så høj grad, at forældrebestyrelser, skolebestyrelser og kommunalbestyrelse i et samarbejde laver langsigtede planer for hver skole for at få skabt et ordentlig løft. Der er ikke to skoler i kommunen, der er ens, og derfor skal indsatsen vurderes for hver skole og ikke som et gennemsnit. Det vil Enhedslisten kæmpe for i de kommende år.
Det skal gøres til et naturligt valg for kommende forældre til skolebørn at vælge en kommunal skole i kommunen.

Enhedslisten er ikke tilhænger af tests og prøver i folkeskolen. Vi har tillid til, at kommunens dygtige lærere kender deres stof og kan videreformidle til eleverne på en inspirerende og fantasifuld måde. Vi vil gerne styrke den enkelte skole og den enkelte lærers muligheder for at udfolde sig og bruge kreative undervisningsformer, der stimulerer, inddrager og udfordrer børnene, så de udvikler et kritisk blik og evnen til at tænke selv og tage stilling. Motiverede lærere med metodefrihed inden for pensummets rammer kan skabe læringsrum hvor medansvar, samfundssind, solidaritet og empati er bærende værdier frem for udenadslære, test og måling som parametre.

Skolen skal være rummelig, så den kan give alle børn god trivsel og gode muligheder for udvikling, men samtidig bevidst om sine begrænsninger. Skolerne må ikke holde på elever, som vil profitere bedre af et mere specialiseret tilbud.

Der kan være en udfordring i at opretholde fuldtidsstillinger til fritidspædagogerne, da deres arbejdstid ofte begynder, når skolerne lukker. Vi tror på, at det har en værdi at børnene ser de samme pædagoger i skolerne, som de gør i deres fritidstilbud. Derfor skal skolerne være opmærksomme på dette når stillinger sammensættes, så de fritidspædagogiske tilbud prioriteres højt.

SOCIAL-, SUNDHED- OG ÆLDREOMRÅDET

Der skal skabes stabilitet og mindsket sag- og arbejdsbyrde på tværs af både social, sundheds- og ældreområdet, så kvaliteten af kommunens service højnes. Der skal ikke skæres ned på antallet af socialrådgivere eller normeringer på sundheds- og ældreområdet, og der skal sikres faglighed og kompetenceløft på områderne.

Vi er sikre på, at hvis faglighed ikke er i orden og prioriteres, og sagsbyrderne og arbejdsopgaverne er for store, kan der ikke udføres et ordentligt arbejde. Enhedslisten vil derfor kæmpe for, at der sættes større fokus på oplysning af rettigheder og økonomisk opprioritering af områderne. Det skal være muligt i kommunerne at følge med i de opgaver, som pålægges fra nationalt niveau.

Herudover skal der være fokus på det forebyggende og det opsøgende arbejde. Der skal sættes særlig fokus på de unge og udsatte post-corona og få samlet dem op, som har udviklet sig i psykisk dårlige retninger under pandemien. Her skal der sikres, at der skabes særlig opmærksomhed og opsamlende indsats på skolerne, uddannelsessteder og i kommunen generelt.

NEDSÆTTELSE AF RÅD FOR SOCIALT UDSATTE

Vi ønsker, at afstanden mellem udsatte borgere og forvaltningerne minimeres og dialogen styrkes.  På det sociale område er så mange og konstante ændringer i tilbud, lovgivning mv., og det er netop borgerne på dette område, som har vanskeligst ved at forstå og følge med i forandringerne.  Vi ønsker at give de socialt udsatte borgere en mulighed for at få deres stemme tydeliggjort og anerkendt.

En mulighed for at mindske afstanden kunne være at få oprettet et ’Råd for Socialt Udsatte’ i Lejre Kommune, på samme måde som man har et Handicapråd.  Rådet for Socialt Udsatte skal have karakter af en rådgivende funktion overfor kommunen ift. at yde den bedste støtte for udsatte borgere i Lejre i alle tænkelige henseender. Det skal være bredt sammensat af borgere, fagpersoner, interesseorganisationer og relevante politikere. Vi ønsker med en etablering af et Råd at skabe kortere afstand mellem borgerne og forvaltningernes administration, så der i højere grad tages hensyn og skabes forståelse for den hverdag og de vilkår, som man som social udsat lever i. Herudover skal det også blive mere tydeligt for beslutningstagere, hvordan ændringer og/eller nye tiltag på området påvirker slutbrugerne og hvilken kvalitet er nødvendig for at sikre gode tilbud, som skaber bedre forhold til borgerne i kommunen. Dette skal bl.a. sikres gennem høringsberettigelse af Rådet ligesom politikerne aktivt vil kunne rådføre sig med Rådet forud for politikdannelse. Det vil øge retssikkerheden, skabe tryghed, demokratisk indflydelse og bedre integration i samfundet for udsatte at vide, at de bliver hørt.

SOCIALPSYKIATRIEN

Vi vil styrke socialpsykiatrien, så der undgås flere indlæggelser, hvilket er dyrt for kommunen i det lange løb. Særligt skal socialpsykiatrien i den grad have et løft omkring normering og faglighed. Der har været alt for mange ulykker i socialpsykiatrien. Vi mangler bosteder, der kan rumme borgere med tunge psykiatriske problemer, som fx længerevarende misbrug, psykoser, autisme, PTSD og kriminalitet mv. Vi vil arbejde for, at bostederne kan løfte opgaven på bostedet, så unødvendige lange indlæggelser ikke viser sig som et behov udsprunget af manglende kvalitet i bostederne. Det kræver fokus på bedre normering og mere fast og uddannet personale.

Herudover skal der sættes fokus på at sikre bedre overgange fra indlæggelse til udskrivning. Det kræver et styrket samarbejdet mellem region, kommune og socialpsykiatrien, hvor der skal skabes sammenhæng mellem de forskellige lovgivninger. Her skal administrationen være klædt på til at placere borgerne i botilbud, hvor borgernes helbred og tilstand sættes højest, fremfor økonomiske vurderinger.

Hertil skal det sikres, at borgeren altid tilbydes en udskrivelsessamtale og -plan. Det kræver, at der prioriteres ressourcer hertil i både hospitalet, bosted og kommune, så udskrivelsesaftalerne både overholdes, har en ordentlig kvalitet og de følges til dørs. Men vigtigst af alt, skal borgerne have den behandling, de har krav på og ikke udskrives for tidligt.

Misbrugsområdet skal ligeledes opprioriteres. Der skal altid være et sted at henvende sig, hvis man ønsker eller tænker på at søge behandling. Borgere skal ikke opleve, at de kommer i klemme mellem kommune og region, når de søger råd eller konkret støtte. Der skal være kvalificeret behandling til alle grader af behandlingsbehov. Der skal være opsøgende arbejde på området fx på skolerne og i klubberne mv.

Herudover skal der sættes fokus på, at ventelisterne på alle ambulante behandlingstilbud, såsom psykologhjælp, misbrugsbehandling eller rådgivningstilbud ifm. vold og overgreb, skal nedbringes. Herudover foreslår Enhedslisten, at psykologhjælp skal tilbydes til borgere på overførselsindkomst og til alle under 18 som en gratis ydelse.

Enhedslisten mener, at der skal skabes en fagkompetence med fokus på håndtering af kønsbaseret vold. Dette skal kobles med fx kommunens kvindecenter, som fortsat skal prioriteres for at skabe lokal forankring og tryghed.

ET AKTIVT OG LIGEVÆRDIGT LIV

Vi ønsker i Enhedslisten at sikre hjælp til et aktivt og ligeværdigt liv. Hvis en borger fx ønsker at blive i sin egen bolig, skal man hjælpes til at kunne blive det. Hvis man ikke længere vil det, skal man kunne flytte til gode kommunale faciliteter. Vi mener, at det sociale i hjemmeplejen skal opprioriteres, så man må bruge tid på kaffe og en god snak. Der skal ikke længere tælles sociale ydelser på minutter. Der skal tænkes mere sammenhængende og skabes mulighed for prioritering og vurdering hos den enkelte medarbejder og borger sammen.

Herudover skal der prioriteres transport til særligt ældre og udsatte, så de kan bevæge sig på tværs af kommunen, og også derigennem have adgang til tilbud andre steder i kommunen end den by, man bor i.

MANGFOLDIGHED OG MEDMENNESKELIGHED

I Enhedslisten vil vi kæmpe for en sammenhængende flygtningepolitik for Lejre Kommune. Vi ønsker, at der bliver sat mere fokus på sammenhæng og holistisk tilgang til integration, i stedet for at flytte flygtninge rundt som brikker i et spil. Lejre Kommune skal tage imod vores andel af flygtninge med åbne arme og fokuserer på alt det gode og spændende, som nye kulturer og medmennesker kan bidrage med til samfundet. Flygtninge skal prioriteres i stedet for at blive gjort til et problem!

Derfor vil vi i Enhedslisten også have fokus på, at der bliver stillet tolkebistand til rådighed i en ordentlig kvalitet, som kan være med til at sikre alle en bedre og smidigere vej igennem systemet.

Indsatsen for at sikre ordentlige boligforhold for flygtninge i Lejre Kommune skal skærpes. I dag ser vi mange, som bliver indkvarteret i pauvre boliger og sagsbehandlere som presser familier til at flytte rundt i kommunen, uden at tage højde for deres situation, børnenes tilknytning til skoler/institutioner/venner mv.

En bedre og smidigere vej gennem systemet gælder særligt også sårbare og udsatte familier, som kan have svært ved at navigere i muligheder og rettigheder. Der skal derfor mere fokus på støttede bisiddermuligheder, men også i langt højere grad fokus på bedre, mere meningsfulde indsatsforløb. Dette kræver også, at kompetenceudviklingen for sagsbehandlere på området opprioriteres, så der sikres en bedre og mere smidig vejledning af borgerne, hvilket vi vil kæmpe for. Kommunen skal være proaktiv og prioritere specialiserede og kvalificerede indsatser og tiltag rettet mod særligt udsatte familier.

Lejre kommune skal appellere til alle borgere og medmennesker. Vi ønsker en kommune, der er rummelig og formår at omfavne særligt de borgere, som har brug for det.  Ens oprindelse, hudfarve eller religiøst og/eller kulturel overbevisning må ikke være en hindring at få job i kommunen, få en ordentlig bolig eller deltage i lokalsamfundet.

LIGESTILLING

Enhedslisten i Lejre vil arbejde for, at der fortsat er fokus på ligestilling i repræsentation. Lejre Kommune har høj repræsentation af kvinder i topledelsen i administrationen, men halter i Kommunalbestyrelsen. Men udover, at kvinder dominerer arbejdsstyrken i Lejre Kommune, er det lige så vigtigt, at der sikres ordentlige lønforhold og fokus på flere fuldtidsstillinger. Det ses ofte, at det særligt er i kvindefagene, at man er deltidsansat og har vanskeligt ved at være økonomisk uafhængig. Det vil vi arbejde for, at der fokuseres på fra kommunens side.

Generelt mener vi, at der skal gøres op med netop kvinde- og mandefag, og man skal have fokus på fra kommunens side at prioritere at skabe stillinger og arbejdsfællesskaber, der appellerer til alle køn.

KØN OG SEKSUALITET

Vi ønsker i Enhedslisten, at man i Lejre Kommune har fokus på mindre kønsstereotyper i daginstitutionerne og skolerne. Vi ønsker, at børn skal opfordres til mere fællesskab på tværs af køn og uden forudindtagede forestillinger om præferencer. Vi ønsker, at der skabes større respekt for individet i fællesskabet, så vi som mennesker ikke bliver begrænset i vores udfoldelsesmuligheder.  Fra vores start i livet skal vi give hinanden frie rammer, så vi ikke sættes i kasser, som vi senere i livet måske ønskes brudt – hvilket er krævende, ofte sorgfuldt og unødvendigt. Vi mener, at man med kompetenceudvikling og fokus hos fagpersonalet kan sætte større fokus på frihed og fællesskab mellem børn i læring.

ARBEJDSMARKED, UDDANNELSE OG ERHVERV

UDDANNELSESKLAUSULER

Enhedslisten støtter socialt afbalanceret arbejde for at fremme muligheder for at så mange som muligt kan deltage på arbejdsmarkedet. Vi fastholder fortsat, at A-kasserne er de bedste medspillere, og at Lejre kommune skal udvikle samarbejdet med den lokale fagbevægelse.

Uddannelsesklausuler kæmper vi fortsat for at få ind i alle de kommunale samarbejdsaftaler, så vi igen kan få sammenhæng i det, vi politisk ønsker at fremme, og ikke lade enkelte virksomheder få muligheden for at holde sig fri for uddannelsespladser. Vi ser det tydeligt for erhvervsuddannelserne også i Lejre, at frafald og manglende praktikpladser fortsat er en gordisk knude, som skal løsnes.

Desuden er det tydeligt, at årevis af arbejdsprøvninger har for mange nedslidte borgere været et helvede at komme igennem, og at den tidligere tvangsaktivering forhåbentlig snart er en saga blot.

Enhedslisten påskynder de mange, som har fået tilkendt førtidspension efter mange års nytteløs aktivering, og at Lejre kommune ikke kører mennesker rundt i manegen længere.

Lejre kommune skal fortsætte samarbejdet, som i dag eksisterer med bl.a. 3F-Roskidle om job og arbejdsprøvning i kommunal regi, og som skaber mulighed for efterfølgende at komme i reel beskæftigelse. Enhedslisten ønsker også at understrege, hvor dejligt det er at se, hvordan Lejre også har hjulpet mange af vores syriske flygtninge på vej i uddannelse og beskæftigelse. Det er en berigelse for dem og mange af os andre.

ERHVERVSPOLITIK

Vi skal indrette erhvervsstøtte, skatter/afgifter og kommunens indkøbspolitik på en måde, der tilskynder virksomheder til en samfundsgavnlig adfærd. En adfærd, der sikrer gode, trygge jobs i Fredericia, som tager hensyn til miljø og natur, som fremmer demokrati og medarbejder-indflydelse samt bidrager til et rummeligt arbejdsmarked. Vores fælles penge skal bruges socialt ansvarligt. Kravene skærpes i kommunens indkøbs- og udbudspolitik, så virksomheder får forrang, hvis de tager socialt ansvar og har en bæredygtig adfærd.

Vi skal ikke sende skattekroner i skattely, investere dem i aktier i sort energi eller placere dem i hænderne på banker der forbindes med hvidvask eller svindel.

Små virksomheder skal derfor tilgodeses ved udbud af opgaver, ved at opdele kontrakter i mindre bidder, så også de små håndværksmestre kan byde på opgaverne kommunen skal have udført. Eksempelvis når der bygges nyt eller renoveres på kommunale bygninger.

Generelt ønsker Enhedslisten at sætte fokus på, at de erhvervsdrivende i Lejre Kommune er socialt ansvarlige og lokalt forankrede. Mindre lokale erhvervsdrivende med fokus på økologisk produktion og bæredygtighed skal opprioriteres og støttes. Desuden skal de lokale erhverv opfordres til at anvende lokale leverandører i videst muligt omfang.

KULTUR OG FRITID

Det, som skaber gode og stærke lokalmiljøer, både store og små, er kulturlivet og fællesskabet. Derfor er det enormt vigtigt, at der er fokus på, at alle landsbyer og samfund i Lejre Kommune har muligheder for – og evt. understøttes i – at kunne skabe fællesskaber.

Derfor mener vi i Enhedslisten, at alle skal have ret til kulturelle oplevelser og aktiviteter. Det betyder, at der skal sikres adgang til kultur- og fritidsaktiviteter (eller transport til) for alle i kommunen, også borgere i de mindre byer. Kommunen er arealmæssig stor, så det skal være muligt at prioritere, at der er mindre sportsaktiviteter flere steder i kommunen, og ikke kun en centrering i de få store byer.

Derudover ønsker vi også at sikre flere kulturtilbud til unge i kommunen. Vi tror på, at det kan være med til at mindske unødig larm i gaden, ungdomskriminalitet, salg af stoffer mv., når de unge præsenteres for alternativer. Vigtigt er det også, at de unge inddrages i udviklingen af tilbud, så deres verdenssyn og ideer bliver taget alvorligt og de anerkendes som medborgere.

Herudover er det vigtigt at sikre så mange kulturinstitutioner rundt om i Kommunen. Kulturhusene i de store byer er gode eksempler på, at der kan skabes lokalt engagement og sammenhold. Ofte er det også her, at bibliotekerne hører til. Vi kæmper for, at åbningstider i bibliotekerne ikke skæres yderligere i tider eller i steder. De kommunale kulturfaciliteter skal stilles til rådighed for så mange som muligt, og kommunen skal være med til at facilitere hjælp til de grupper af borgere, som ikke er bekendt med mulighederne indenfor foreningsdannelse.

Men kulturhusene er ikke nok. Vi skal tænke i udviklingen af flere udendørs aktiviteter, markeder, arrangementer mv. som kan tiltrække kommunens erhvervsdrivende, foreninger, borgere – og turister for den sags skyld. I stedet for at tilbygge alle områder i byerne, skal der sikres plads til fx lokale lørdagsmarkeder med økologi i fokus, byttebørser (bøger, værktøj mv.) eller grønne arealer til idrætsstævner eller musikarrangementer. For når borgere, naboer og venner mødes, skabes vores sociale bevidsthed og vi bliver medmennesker. Vi ønsker, at Lejres kulturpolitik skal have fokus på åbne muligheder for det undersøgende, det forunderlige og overraskende, som udfordrer vores opfattelser af verden, af os selv og hinanden.

BORGERINDDRAGELSE

Det betyder også, at politikerne i Lejre kommune skal øve sig i at lytte til borgerne. Høringssvar til sager skal gennemgås mere systematisk og ikke negligeres eller anses som en træls lænke om foden. Tværtimod skal forvaltningen og politikerne anse input som horisontudvidende og positivt udfordrende. Beslutninger skal ske med respekt for de personer, områder og ansatte det vedrører, så alle får mulighed for at blive hørt og give deres mening til kende.

Borgere skal tages seriøst og ikke affærdiges med en kort kommentar. Man skal i Lejre Kommune turde lytte til sine borgere og turde ændre sine beslutninger og verdenssyn ved at lytte og interessere sig, ikke blot hoppe hurtigt over hvor gærdet er lavest og få gennemtrumfet opportunistiske løsninger. Enhedslisten vil fortsat kæmpe aktivt for, at borgerinddragelse er et aktivt redskab i politikdannelsen og i før og under debatter i kommunalbestyrelsen.

Hertil foreslår Enhedslisten, at alle lukkede punkter på udvalgs- og kommunalbestyrelsesmøder gøres som udgangspunkt åbne efter behandling, med mindre der er tungtvejende grunde til at undlade dette og indholdet fortsat er fortroligt efter behandling. Herudover skal mødereferater fra udvalgsmøder kunne beskrive holdninger, der har været under debatten af punkterne, hvis en deltager ønsker det – ikke kun om medlemmerne følger indstillingerne.

ØKONOMI

I Enhedslisten har vi klare holdninger til, hvordan vores velfærd skal finansieres, og hvordan vores fælles penge bør prioriteres. Vi ønsker solidariske løsninger. Det betyder, at de, der har de højeste indkomster, skal yde forholdsvis mest til fællesskabet.

Enhedslisten ønsker ikke at hæve indkomstskatten for at finansiere velfærden. En stigning i skatten vil ramme dem med de laveste indkomster lige så hårdt, som dem med de højeste lønninger. Det er ikke fair, og derfor ønsker vi som udgangspunkt en mere solidarisk løsning, hvis kommunens økonomi skal maksimeres. På samme måde vil Enhedslisten ikke hæve eller indføre brugerbetaling. Brugerbetaling rammer socialt skævt og fratager de økonomisk ressourcesvage borgere fra at deltage i fællesskaber.

I stedet ønsker Enhedslisten, at grundskylden og dækningsafgiften hæves. Herved sikres det, at det er erhvervslivet og dem med de højeste indkomster – og som ejer de største og dyreste ejerboliger – der betaler mest. Skal Lejre kommune omprioritere penge, for at skabe råderum til f.eks. Enhedslistens mange gode forslag, ønsker vi at finde dem ved at fjerne unødvendig kontrol og bureaukrati og brug af eksterne konsulenter, ligeledes ved at reducere i erhvervsstøtten samt ved at droppe prestigeprojekter. Vi vil ikke skære i velfærden.